Reviews

De jonge Nederlandse countertenor portretteerde Tolomeo zeer overtuigend.

0000-00-00 - Marcin Kaczmarczyk in Forbes Magazine about the role of Tolomeo Händel's Giulio Cesare with Cappella Cracoviensis


El Bertarido del contratenor Maarten Engeltjes fue todo un prodigio de belleza tímbrica, luminosidad vocal y matización sensible."

"De countertenor Maarten Engeltjes, Bertarido, was een wonder van tonale schoonheid, lichtgevoelige vocale nuance.

13 okt. 2012 - Cuestion de Sensibilidad about Maarten in the role of Bertarido in Händel's Rodelinda at the Festival Vias Stellae in Santiago de Compostela.


De rol van deze walgelijke tiran was voor de Nederlandse countertenor Maarten Engeltjes - groot acteertalent en gaf zo Tolomeo zijn griezelige karakter.

6 jul. 2012 - Dorota Swacman in the Polityka Weekly about the role of Tolomeo Händel's Giulio Cesare with Cappella Cracoviensis


Der niederländische Countertenor Maarten Engeltjes eroberte kristallklare Höhen und sorgte für unvergessliche Emotion.

16 feb. 2012 - NMZ.de/ Die Welt about Lera Auerbach's Requiem with Dresdner Staatskapelle conducted by Vladimir Jurowski


Dieser wird von Maarten Engeltjes gesungen mit klangschönen sehr sinnlichen Altus- kein Wunder dass sie Ihm auf Dauer nicht widerstehen kann. Zum Dahinschmelzen schön ist sein 'Cara, cara de gl'occhi miei' wenn er um sie wirbt.

20 sep. 2011 - Opernglas, About the CD recording of Artemisia / Francesco Cavalli (role : Meraspe) with La Venexiana (cond:Claudio Cavina)


Maarten Engeltjes is dan weer ronduit schitterend in zijn vertolking van Meraspe. De zachtaardige, expressieve en muzikale manier waarop hij met zijn flexibele coutertenorstem de liefdesverklaring aan het begin van de derde akte zingt, is misschien wel het hoogtepunt, inhoudelijk en wat uitvoering betreft van de hele opera.

15 sep. 2011 - Kwadratuur.be about the recording of Cavalli's 'Artemisia'


Welche gesangliche Kultur dagegen bei Countertenor Maarten Engeltjes. Die Ebenmäßigkeit und stilistische Einheitlichkeit seiner Interpretation ließen den anspruchsvollen Psalm 127 Nisi Dominus in der Vertonung Vivaldis zum ungetrübten Hörvergnügen werden.

5 sep. 2011 - NGZ-online.de about Vivaldi's Nisi Dominus with Concerto Köln


De furore makende Maarten Engeltjes die echt ieders hart stal met een fantastische uitvoering van het prachtige Nisi Dominus, RV 608 van Vivaldi. Countertenor Engeltjes heeft een puurheid, zuiverheid, lichtheid en wendbaarheid van stem die bijzonder weldadig aandoet. Daarbij gaat een enorme technische bekwaamheid gepaard met een grote muzikale zeggingskracht. Prachtig waren zijn timing en fraseringskunst, zijn heldere dictie, vaardigheden in de coloraturen en de kunst van het omgaan met klankkleur

15 mei 2011 - Dagblad de Limburger about Vivaldi's Nisi Dominus with Concerto Köln


Maarten Engeltjes nous étonna par la qualité de son ornementation dans Von den Stricken mais son Es ist vollbracht fut proprement hallucinant de beauté de timbre et d?expression.

5 mei 2011 - Phillipe Houbert on ClassiqueInfo.com about the St. John's Passion under Ton Koopman in Theatre des Champs Elysées in Paris


on remarque tout d'abord le Meraspe de très grande classe incarné par Maarten Engeltjes, contre-ténor néerlandais, au timbre onctueux et à la musicalité souveraine

10 sep. 2010 - Opéra Magazine- operabaroque.fr- about the role of Meraspe in Cavalli's Artemisia. La Venexiana, conducted by Claudio Cavina- Festival de Montpellier


Du plateau de solistes, on retiendra surtout le contre-ténor Maarten Engeltjes, d' une émouvante ferveur.

20 aug. 2010 - Emmanuelle Giuliani on La-croix.com. About: B-minor Mass, J.S. Bach with Akademie für Alte Musik Berlin conducted by Daniel Reuss- Festival de Vézelay.


The best singing of the evening came from the Meraspe of countertenor Maarten Engeltjes whose exceptionally beautiful voice and intense musicianship held the audience in thrall.

24 jul. 2010 - Stephen J. Mudge on Operanews.com. About: Cavalli's Artemisia, role; Meraspe- Festival de Montpellier


Sehr klangschön und sinnlich gestaltete der Altus Maarten Engeltjes den zunächst scheinbar glücklos liebenden Meraspe

26 jun. 2010 - Georg Henkel on Musikansich.de. About: Cavalli's Artemisia, role; Meraspe- Hannover


Maarten Engeltjes (Jezus) geeft als de gedroomde vertolker, de mooie lange melodische lijnen precies dat onbegrijpelijk etherische, waarmee Judas zo worstelt.

28 feb. 2010 - Hans Visser in BN. About: Judas Passion- Egon Kracht.


Jezus wordt vertolkt door de hemels zingende countertenor Maarten Engeltjes

27 feb. 2010 - Frits van der Waa- **** in De Volkskrant. About: Judas Passion- Egon Kracht .


Maarten Engeltjes (Polinesso) qui s'est montré très convaincant sur le plan musical : la voix apparaît souple, brillante mais dramatiquement

4 jul. 2009 - Forum Opera.com. About: G.F. Haendel's Ariodante (Polinesso), Federico Maria Sardelli and Modo Antiquo, July 2009 Festival International de l'opera, Beaune


Maarten Engeltjes, el joven contratenor que encarnó a Polinesso, supuso todo un descubrimiento: agilidad, belleza, transparencia, elegancia.

3 jul. 2009 - Cuestion de Sensibilidad. About: G.F. Haendel's Ariodante (Polinesso), Federico Maria Sardelli and Modo Antiquo, July 2009 Santiago de Compostella


Ook van de solisten valt alleen maar goeds te zeggen. Voorop liep alt Maarten Engeltjes, wat een stem, wat een sympathieke betrokkenheid, wat een heerlijke zanger. Zo wil ik 'Erbarme dich' de rest van mijn leven horen.

11 apr. 2009 - Eindhovens Dagblad. About: J.S. Bach- St. Matthew Passion, Peter Dijkstra and Brabants Orkest, April 2009, Eindhoven.


Maarten Engeltjes, countertenor, brought a pure, well-projected tone to his solo section in Purcells 'Welcome to All the Pleasures' and to an aria from Rameau's 'Indes Galantes'.

29 mrt. 2009 - The New York Times. About: 'Le Jardin des Voix' , William Christie and Les Arts Florissants, March 2009 Lincoln Center NY


Maarten Engeltjes's countertenor was distinguished by its sweetness.

28 mrt. 2009 - Fred Cohn on Operanews.com. About: 'Le Jardin des Voix' with Les Arts Florissants conducted by William Christie- Lincoln Centre, New York


Maarten Engeltjes ist ein prachtvoll dahinstrahlenden Countertenor

3 mrt. 2009 - Berliner Morgenpost. About: 'Le Jardin des Voix', William Christie and Les Arts Florissants, March 2009 Philharmonie Berlin


Der Altus Maarten Engeltjes gibt in André Campras Fêtes vénitiens einen wunderbar lächerlichen zurückgewiesenen Liebhaber

2 mrt. 2009 - Berliner Zeitung. About: 'Le Jardin des Voix', William Christie and Les Arts Florissants, March 2009 Philharmonie Berlin


In Bachs cantate Auf, schmetternde Töne der muntern Trompeten completeerden bas Klaus Mertens en altus Maarten Engeltjes het zangersensemble tot een fraai kwartet.

24 jan. 2009 - Frits van der Waa in De Volkskrant. About: Haendel, Ode for St Caecilia and J.S. Bach BWV 107a. Ton Koopman and Amsterdam Baroque Orchestra, Concertgebouw Amsterdam.


De geheel Nederlandse cast mag er wezen. Counter Maarten Engeltjes en tenor Marcel Beekman zijn van dezelfde statuur als Van der Meel.

27 sep. 2008 - Frits van der Waa in De Volkskrant n.a.v. de opname van de Johannes- Passion van J.S. Bach (fassung 1725) o.l.v. Nico v.d. Meel (beoordeling 4 sterren)


All in all, the soloists are a strong and experienced team, and I could not find a significantly weak link. Particularly affecting is Maarten Engeltjes, a counter-tenor in the guise of an alto, noble and strong in the Adagio molto 'Es ist volbracht', where he duets with the viola da gamba in its higher register.

19 sep. 2008 - John Miller on SA-CD.net n.a v. de opname van de Johannes- Passion van J.S. Bach (fassung 1725) o.l.v. Nico v.d. Meel


Alle berichten over Maarten Engeltjes blijken volkomen waar, net afgestudeerd en wel zal hij in zijn stemvak beslist internationaal doorbreken, wat een Nederlandse counter nog nooit gelukt is."

"Tegen de tijd dat hij in een lied van Dowland een hoge noot prachtig liet uitdunnen en wegsterven, wisten we dat zijn stem naar alle kanten ruimte heeft. Na de pauze kwam daar bij Purcell ook nog een mooie warme laagte bij."

"Engeltjes leefde zich uit in Purcells rijk geornamenteerde lijnen en Israel Golani volgde hem hierin, net als bij Dowland op de voet.

15 sep. 2008 - Paul Herruer in Het Dagblad van het Noorden n.a.v. Dowland & Purcell recital in de Pelsterkerk in Groningen, met Israel Golani- luit en theorbe


Schitterend was het middendeel waarin countertenor Maarten Engeltjes aangrijpend mooi een aria zong.

23 mei 2008 - Gerben Bergstra in het Friesch Dagblad n.a.v. Dixit Dominus, G.F. Händel in Leeuwarden met Nederlands Kamerkoor en Holland Baroque Society o.l.v. Peter Dijkstra.


Zo jong als hij is, voor countertenor Maarten Engeltjes is rising star een understatement, Maarten Engeltjes is een ster die op 24- jarige leeftijd al in het zenith staat, in al zijn facetten straalt."

"die jongen bespeelt zijn lijfelijk instrument zó fabelachtig, zo genuanceerd, intens, kristalzuiver, zo vol betekenis, dat je het gevoel krijgt dat Dowland en Purcell alleen nog maar zó gezongen moeten worden. Elke zin wordt geproefd, begeesterd en gekoesterd zonder een moment de voortgang van het lied te schaden

29 feb. 2008 - Lidy van der Spek in het Leidsch Dagblad n.a.v. recital Dowland & Purcell


En als Maarten Engeltjes in de rol van Orfeo vervolgens wanhopig om zijn Euridice roept, springen de haartjes op je arm direct in het gelid.

16 jan. 2008 - Saskia van Heijster in de Gelderlander, n.a.v. Orfeo ed Euridice- C.W. Gluck in Wageningen


Zijn lichte hoge stem is te vergelijken met die van Andreas Scholl. In de aria 'Sweet Rose and Lily' bijvoorbeeld klom hij virtuoos mee met de snel stijgende noten van de eerste viool.

23 okt. 2007 - Rudolf Hunnink n.a.v Theodora, G.F. Händel, Grote kerk Naarden.


Hij zingt zo overtuigend en zo mooi dat de liederen als nieuw klinken"

"In Byrds lamentatie Ye sacred muses, laat Engeltjes je na vierhonderd jaar nog de tranen in de ogen springen om de dood van componist Thomas Tallis"

"Engeltjes verleent dat alles met zijn stralende timbre en zijn door een goede techniek geschraagde dynamische beheersing en aanstekelijke lichtheid

6 sep. 2007 - Frits van der Waa in De Volksrant n.a.v. debuutalbum Dowland/ Byrd/Purcell. (beoordeling: 5 sterren)


Maarten Engeltjes zingt intiem, is niet wars van dramatiek en verlevendigt zijn voordracht zodra de tekst daar aanleiding toe geeft.


Oratorium dirigenten die in hun hart het liefst werken met jongenssolisten zullen om de pure stem van Maarten Engeltjes vechten

1 aug. 2007 - Luister', n.a.v. debuutalbum Dowland/Byrd/Purcell. (beoordeling: 9)


Maarten Engeltjes is onmiskenbaar een rising star.

2 jun. 2007 - Theo de Wit in BN De Stem


Countertenor Maarten Engeltjes, gezegend met een wonderbaarlijk warm geluid, maakte vooral van de aria 'Können Tränen meiner Wangen' een wondertje.

7 apr. 2007 - René de Cocq in de Stentor


..de manier waarop de mannelijke altus Maarten Engeltjes het 'Erbarme Dich' gedragen neerzette, deed de volle kerk verstommen..

4 apr. 2007 - Peter Korz


Of het nu om het 'druppelen' van 'die Tropfen' door de weergaloos goede countertenor Maarten Engeltjes ging of het bijna gapende 'schlafend' door de evangelist (Nico van der Meel): het was alsof elk woord op een weegschaaltje was gelegd. Zelfs een hoogtepunt als 'Erbarme dich' voor alt klonk als nieuw met strijkers die leken mee te klagen.

28 mrt. 2007 - TC/tubantia


Maar wat wil je ook met zo'n prachtige in kopstem zingende Maarten Engeltjes - de naam is een voorteken! Deze altus of counter tenor verving de op het laatste moment afzeggende Derek Lee Ragin. Engeltjes' serene zang en presentatie zorgden voor bovenaardse momenten.

20 feb. 2007 - Tjako Fennemein de Gooi en Eemlander n.a.v. Ode for the funeral of Queen Mary, G.F. Händel, Hilversum


Vooral Maarten Engeltjes maakte met zijn natuurlijke manier van zingen diepe indruk. De bekende televisiepresentator en Bach-liefhebber Paul Witteman las voorafgaand aan het concert een column voor over zijn liefde voor de Hohe Messe.

10 jan. 2007 - De Rijp. uit recensie: veel waardering uitvoering Hohe Messe


Spectaculair waren de bijdragen in Vivaldi en Pergolesi van de zeer veel belovende countertenor Maarten Engeltjes die ook de mezzopartijen voor zijn rekening nam. Vallen alten in een grote ruimte vaak een beetje weg ten opzichte van hun helderder sopraancollega's, Engeltjes liet horen dat zijn mannelijke alt over een onwaarschijnlijke kracht beschikt, veel hoogte en een strak, objectief timbre.

22 mei 2006 - Maarten Mestrom in De Stentor


Countertenor Maarten Engeltjes klonk als een klok. Zijn voordracht was doorleefd en allerminst steriel

12 apr. 2006 - Door Maarten-Jan Dongelmans n.a.v. de Matthäus-Passion van J.S. Bach tijdens een optreden in concertgebouw de Vereeniging te Nijmegen


Grote verrassing van deze avond was de krap 22-jarige countertenor Maarten Engeltjes. Zoveel prachtig timbre en dictie bij elkaar in de aria's voor alt deed de luisteraar huiveren in de kerkbank. 'Es ist vollbracht' met de sobere begeleiding van continuo werd in deze uitvoering, waarin de stem van de maestro Michael Chance resoneerde, een huiveringwekkende ervaring.

6 apr. 2006 - Door Dick Idema n.a.v. de Johannes-Passion van J.S. Bach tijdens een optreden in de grote kerk te Vollenhove


Quant au cadet de la bande, s'il ne présente pas (encore) le même niveau d'accomplissement que sa consoeur nippone, il fit non seulement un parcours sans faute, à tous niveaux, mais fit preuve, en plus de ses qualités musicales et stylistiques, d'un naturel irrésistible, versant oratorio plus qu'opéra. Il obtient également le Prix du Printemps Baroque et du Printemps des Arts de Nantes."

"Wat de jongste van het stel betreft: hoewel hij zich (nog) niet helemaal op het niveau van zijn vrouwelijke Japanse collega presenteerde, bewees hij op alle niveaus foutloos zijn muzikale en stilistische kwaliteiten. Hij is een onweerstaanbaar natuurtalent, meer hellend naar oratorium dan opera. Hij veroverde eveneens Le Prix du Printemps Baroque en Le Prix du Printemps des Arts de Nantes.

16 okt. 2005 - Martine D.Mergeay in la Libre Belgique n.a.v het VIe Concours de Chant Baroque de Chimay (13-16 oktober 2005 )


Deux lauréats se sont imposés, très justement. Un second prix récompense le benjamin (21 ans) du concours, Maarten Engeltjes, un contre-ténor plein de promesses, un timbre délicat, clair et doux, une puissance encore en devenir, une conduite juste et sobre de la ligne et une interprétation encore un peu sage, mais d'une intelligence naturelle et d'une sensibilité qui nous ont offert les plages d'émotion de la soirée. Comme ce gamin blond a raflé en sus les prix du Printemps baroque du Sablon et du Festival des Arts de Nantes, on le réentendra très bientôt."

"Er zijn twee prijswinnaars aangewezen, zeer terecht. De benjamin van het concours (21 jaar) Maarten Engeltjes, werd beloond met de tweede prijs. Een countertenor vol belofte, met een delicaat timbre, helder en zacht, een vermogen nog in wording, zuiver en sober de lijnen volgend, een beetje verlegen in de interpretatie, maar van een natuurlijke intelligentie en gevoeligheid die ons deze avond de stranden van de ontroering hebben laten ervaren. Aangezien deze blonde jongeling daarenboven Les Prix du Printemps Baroque du Sablon en Les Prix du Festival des Arts de Nantes heeft gewonnen, zullen we hem binnenkort zeker opnieuw kunnen beluisteren.

16 okt. 2005 - Michele Friche in Le Guide.Be n.a.v het VIe Concours de Chant Baroque de Chimay (13-16 oktober 2005 )


Een bijzondere indruk maakte de altus Maarten Engeltjes, die met zijn 20 jaar een belofte voor de toekomst is. Zijn volle zuivere counterstem verraadt veel ervaring en vooral veel talent. Daar gaat men meer van horen...

19 dec. 2004 - Elke Jansen in de Gelderlander over het optreden in het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach in het Musis Sacrum te Arnhem


Opvallend was de countertenor Maarten Engeltjes, in bijvoorbeeld de aria Bereite dich Sion bleef zijn open en flexibel stemgeluid volop overeind, dit met een subtiel gevoel voor expressie samengaand met opvallend fraaie versieringen. Wonderschoon was de aria Schlafe mein liebster ... en een ontroerend Schließe mein Herze

18 dec. 2004 - Wouter Ruifrok over het optreden in het Weihnachtsoratorium in Emmeloord


Chance had met de jonge Nederlandse countertenor Maarten Engeltjes een van zijn discipelen meegenomen. In Blows 'The Self Banished' liet die horen over een mooi, warm stemgeluid te beschikken. In de duetten met Chance gaf hij nauwelijks een duimbreed toe. Fraai zoals de twee zangers hun stemmen als draden in elkaar draaiden in Blows 'Ah Heav'n!' of hun noten haasje-over lieten spelen in Purcells 'Hark how de Songsters'

6 okt. 2004 - Winand van de Kamp in de Haagse Courant Nieuwe Kerk: Maarten Engeltjes - counter tenor, Michael Chance - counter tenor, Gustav Leonhardt - clavecimbel)


Enkele aria's en recitatieven werden tot pareltjes dankzij de meeslepende alto Engeltjes.

5 apr. 2004 - Elke Jansen in de Gelderlander over het optreden in de Matthäus Passion van J.S. Bach


De stem van de 19 jarige altus Maarten Engeltjes blijft zich nog sterk ontwikkelen en zijn voordracht en groeiend zelfvertrouwen maakten zijn aandeel intens en vol reliëf. De kleur van alt en sopraan (Marjon Strijk) in het duet 'So ist mein Jesus nun gefangen' was van volmaakte eenheid en interpretatie.

29 mrt. 2004 - Peter Bruinsma in het Utrechts Nieuwsblad over het optreden in de Matthäus Passion van J.S. Bach


Een opvallende rol was weggelegd voor de 19 jarige countertenor Maarten Engeltjes. Met zijn prachtige stemgeluid heeft deze jeugdige altus al een flink aantal indrukwekkende partijen gezongen. Technisch is het allemaal zeer goed verzorgd. Hij heeft ongetwijfeld een gouden toekomst voor zich.

1 dec. 2003 - Lo van der Wulp in de Stentor over een optreden in de Messiah van G.F. Händel


Last-but-not-least was er de altus Maarten Engeltjes. Een waarlijk schitterend talent, zuiver, met veel overtuigingskracht. Een kleine rol, in dit werk van Bach, maar ik weet zeker dat we véél meer van hem gaan horen. Zeker als hij nog wat doet aan het volume in de laagste registers. Als je pas 18 bent is daar ook nog wel tijd voor!

2 apr. 2003 - Harry van Geesink in de Baarnsche Courant over het optreden in de Johannes Passion van J.S. Bach